keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Argentiina

Nyt siis vuorossa toinen lupaamani postaus, jossa ajattelinkin sitte esitellä mun tulevaa host- maatani: Argentiinaa. Olen siis lähdössä kohti Argentiinaa 10.8 jos kaikki menee niinkun on suunniteltu. Tällähetkellä odottelen host-perheen tai klubin yhteydenottoa johon voi toki mennä vielä aikaa. 

Mun piiri tulee tämän hetkisten tietojen mukaan olemaan D4920 rotary piirien mukaisesti jos mulle löydetään sieltä vatsaanottava klubi ja perheet. Tähän piiriin kuuluu aika paljon erilaisia paikkoja ja alueita. Alueelle kuuuluu esimerkiksi iso rantakaupunki Mar Del Plata, jossa on pidetty Amerikkojen huippukokous vuonna 2005. Myös Santa Rosa kuuluu piiriin D4920. Santa Rosa:ssa asuu hieman reilu 100 000 asukasta ja on La Pampa maakunnan pääkaupunki. 


Tuo D4920 siis tulee mahdollisesti olemaan mun piiri ja nuo kaksi muuta kuvaa on kaupungeista jotka sijaitsevat tuolla alueella. Huomatkaa että alue on suuri ja siihen mahtuu erilaisia kaupunkeija.  Oman kaupunkini saan siis tietää vasta perheen tai klubin ottettua minuun yhteyttä.


Argentiina on presidenttijohtoinen demokraattinen tasavalta. Argentiinan presidenttinä toimii tällähetkellä Cristina Fernandez de Kirchner. jonka joku on saattanut pongata uutisistakin lähiaikoina twitter kirjoitustensa takia tai terroritien suojelusta. Argentiinassa rahayksikkönä on argentiinan peso, joka on 0,10099 euroa eli yksi euro on 9, 9022 pesoa. Argentiinassa rikollisuus on yleistä  ja maassa on myös paljon huumeita ja niitä kuljetetaan sieltä ympäri maailmaa. Argentiina on pitkä maa, jossa on erilaisia ilmastoja. Pohjoisessa on Suomen talvella kesä ja taas Suomen kesällä talvi. Ihan etelässä on ympäri vuoden 0° ja 10° välillä. Kuntaas Buenos Airesissa vain talvisinmeidän kesällä lämpötila laskee alle 10°
Kulttuurelliseti Argentiina tunnetaan tangosta, joka syntyi Argentiinassa 1880-luvulla ja jalkapallosta jossa maa on pärjännyt hyvin ja Argentiinasta on lähtöisin myös huppupelaajia.

Tämä ns. "virallinen tieto" on peräisin wikipediasta joten jos jotain kiinnostaa enemmän Argentiinan historia,  kulttuuri tai politiikka niin eikun googlettelemaan! :D


Syyt miksi minä valitsin juuri Argentiinan:




  • Halusin maan jossa puhutaan jotain muuta kuin englantia mieluusti espanjaa ja maan joka sijaitsee etelä-Amerikka.
  • Halusin maan johon lähdetään vasta elokuussa. Tähän oli erilaisia syitä kuten serkun häät ja hiekka salibandy! 
  • Argentiinassa on myös todella vahva urheilu kultturi joka myös kiinnostaa ja olisi kiva päästä katsomaan paikallisia jalkapallo pelejä.
  • Halusin myös kulttuurin olevan erilainen jotta pääsisin maistamaan uusia ruokia ja elämään erilaisessa kulttuurissa. Uskon että tämä kohta ainakin toteutuu. 
  • En myöskään tiedä kyseisestä maasta mitenkään erityisen paljon. Johtuu ehkä siitä ettei Argentiina esiinny joka päivä sosiaalisessa mediassa. 

Tästä tuli nyt vähä enemmän tällainen tylsä "tietoon" perustuva postaus, mutta koittakaahan pärjäillä. Jos tulee mieleen postausehdotuksia niin kirjottakkaa ehdotuksenne kommentti boxiin! Nyt keväällä on Rotaryn järjestämiä koulutuksia kuten meidän piirillä Härmässä joka olikin jo tossa jokunen aika sitten ja kaikkien lähtevien yhteinen tapaaminen Lahdessa vähän myöhemmin keväällä! + Oli jotain muitakin koulutuksia, mutta nuo on mun ymmärtääkseni ne kaikista tärkeimmät ja odotan erityisesti tota Lahtea tosi innoissani. Olen siis menossa kaikkiin mahdollisiin.

w/ love Hanna

6 kommenttia:

  1. Opettele yhdys_sanat ja samalla, että millon pilkkua tulis käyttää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lupaan panostaa tähän! Nuo kaksi asiaa on mulle aina ollu tosi hankalia juttuja, mutta toivon että ne paranis tän kirjottamisen myötä! :)

      Poista
  2. miten päädyit just argentiinaan? ootko opiskellu espanjaa vai meetkö sinne ihan kylmilteen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Halusin jotain uutta ja semmosta mihin ei ehkä ensimmäisenä lähtis lomalle. Mä en oo ihan varma miksi mä päädyin just Argentiinaan, ehkä just vahva urheilukulttuuri, espanjan-kieli ja elokuussa lähteminen oli ne jutut, jotka sitte lopulta erotti Argentiinan muista vaihtoehdoista. Argentiina olikin vaihtoehtoja numeroidessa ehdoton ykkös vaihtoehto. :)

      Meiän koulussa espanjaa ei saanu tänävuonna, vaikka kovaa yritin sen saada edes videokurssilla... (Pikku kaupungin huonot puolet) Kovasti oon yrittäny kuunnella espanjaksi laulettuja biisejä ja katon netflixistä Violettaa espanjaksi (toki tekstitys on suomeksi hehe :D) + abitreenien ja sanakirjan avulla oon yrittäny kääntää jotain kappaleita tai tekstejä espanjasta suomeksi, mutta aika kylmiltään kyllä lähen, hyvä kun jollain tasolla osaan itteni esitellä.

      Poista
  3. Mihin muihin maihin hait? :)

    Olin itse Rotaryvaihtarina Yhdysvalloissa ja siellä tapasin monia ihania argentiinalaisia (ym. muita etelä-amerikkalaisia) ihmisiä, joiden kanssa olen vieläkin tekemisissä. Vain ja ainoastaan siitä syystä aloin opiskella espanjaa ja ensi keväänä lähden Buenos Airesiin asumaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vähä mahtavaa! Mulla oli Argentiinan jälkeen USA, Brasilia ja Chile. Oon kans kuullut, että etelä-amerikkalaiset on mahtavia tyyppejä. :)

      Poista